Jak na knižní sérii


Minulý týden u nás vyšel druhý díl série Čarodějka a její autorka Elise Kova zároveň v tu samou dobu přišla se zprávou, že právě celou pentalogii dokončila. Poslední díl, který uzavře napínavý příběh Eiry a jejích přátel, ponese název A Queen of Ice. Napsat pětidílnou sérii rozhodně není nic jednoduchého, zvlášť pokud máte celou dobu udržet vysokou úroveň, kterou Elise nasadila u prvního dílu. Jak na to? Tady je pár tipů přímo od samotné autorky.

První věc, kterou byste si měli ujasnit, se týká délky série. Jinak budete postupovat u psaní duologie, jinak u série sestávající z osmi knih. Pokud teprve začínáte, nebývá jednoduché odhadnout, jak „velký“ příběh k vyprávění máte v hlavě. I sama Elise proto někdy, když se jí čtenáři ptají, jak obsáhlá série bude, mlží. Jakmile se pustíte do samotného psaní, většinou rychle získáte přehled, na kolik dílů může daný příběh vystačit. 

Stejně jako dobrý standalone by měla i dobrá série obsahovat několik základních dějových prvků. Ty jsou podle Elise následující:  

  1. Spouštěcí událost 

  1. Příprava a poznávání nového prostředí 

  1. Falešné vítězství nebo porážka 

  1. Klimax 

  1. Rozřešení (závěr) 

Pokud svou sérii rozdělíte do pěti dílů (jak to sama autorka s oblibou dělá), vyjde vám jeden dějový prvek na jednu knihu. To je krásně vidět i na sérii Čarodějka. V Šepotu kouzel se Eira nevědomky zapojí do intrik nepřátelského království a v důsledku toho se její život otočí o sto osmdesát stupňů. Hnaná touhou po pomstě zamíří v Tanci stínů do království Meru, kde se má zúčastnit Turnaje pěti království – který bude hlavním obsahem třetího dílu. Ve druhém dílu se Eira seznamuje s novým prostředím, s nebezpečnými zákoutími města Risen a s ještě nebezpečnějšími nepřáteli, kteří se nepohybují jen v temných uličkách. 

Je ale třeba si uvědomit, že tohle rozdělení je zjednodušené a v každé knize se toho samozřejmě děje mnohem víc. Jak říká sama Elise: „Série není deníkem jednotlivých událostí. Je to větší zápletka rozdělená na menší příběhy, z nichž každý posouvá základní dějovou linku dopředu. Každá kniha má svou vlastní, menší misiʻ, jejíž cíle zapadají do většího příběhu a jejíž děj se vyvíjí v souladu se všemi základními prvky vyprávění.“ 

A na závěr jeden tip k první knize, která rozhodne o tom, jestli si čtenáři vámi stvořený svět a postavy zamilují, nebo bude celá série odsouzená k nezdaru. Podle Elise Kovy je nejdůležitější „zaměřit se na to, aby první kniha měla jasný, ale stravitelný cíl, u něhož vy jako autor chápete, jak zapadá do celkové série... i když čtenáři to třeba zjistí až v pozdějších dílech.“ Ale to je v pořádku, protože na začátku si potřebujete čtenáře zaháčkovat nějakým menším, konkrétním cílem/misí, jež na postavu čekají. Jako v případě Šepotu kouzel, kde studenti z Čarodějné věže (včetně naší hlavní hrdinky Eiry) soutěží o to, kteří z nich se stanou zástupci říše Solaris na blížícím se kouzelnickém turnaji. 

Chcete víc spisovatelských tipů od Elise Kovy? Jeden článek (Jak tvořit knižní postavy) jsme pro vás nachystali už loni a rádi připravíme i další. Máte chuť využít spisovatelské rady v praxi? Pak se do toho pusťte a výsledné dílo přihlaste třeba do letošního ročníku Hvězdy inkoustu. Pro romantasy, což je aktuální téma, jsou Elisiny tipy jako stvořené 😉.